Scattershield

Hier kun je al je vragen wat betreft regelgeving kwijt
Gebruikersavatar
Jaap blom
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 337
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:49

Re: Scattershield

Bericht door Jaap blom »

Als je je nu eens had verdiept in de sport in plaats van te blijven doorjammeren had je al geweten dat de zonet door jou gekozen weg niet zal werken.De tijd gerelateerde veiligheids eisen zijn ook op de 201 meter van toepassing. sneller dan 7,49 sec op de 200 m betekent na 3x ook een kooi.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
DHRA Timing Crew
DHRA Timing Crew
Berichten: 750
Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Scattershield

Bericht door Corsa_GSi »

marcus555 schreef:Dan rij ik gewoon events zoals streetpower en walibi 201 m ook goed.
En laat ik 402m sprints achter me,hoef ik ook geen scatter en rolkooi probleem opgelost
Je vergeet wie de timing en KEURING doen en welke regels gelden op die evenementen :?:

Juist ja die van de DHRA :!:
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
DHRA Timing Crew
DHRA Timing Crew
Berichten: 750
Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Scattershield

Bericht door Corsa_GSi »

marcus555 schreef:jan frank en JD waneer spreek ik die,,dus wie gaat dat ding bouwen dan.
Jongen neem ff contact op met Pieter van lachgasvullen.nl, die heeft die van mij en Marcel ook gemaakt.
Knetter heeft er ook al 1 gemaakt voor iemand hier op het forum.
Dus keuze genoeg, daarnaast neem ik aan dat er voor jouw auto in de USA wel heel veel te krijgen is als Subaru rijder!
marcus555 schreef:veligheids eisen stel je bij funny cars en top feuldragsters ,of extreme auto,s niet bij straat auto,s
Volgens mij heeft jouw auto misschien iets van 260pk standaard of zo, en nu heb je misschien wel 500pk.
Dat noem ik best extreem!!!

En als je de wetgeving / regels in NL is goed doorleest, dan staat daar echt dat je maar 40% meer vermogen uit je auto mag halen.
Zodra je hier overheen gaat, dan is je typegoedkeuring niet eens meer geldig.
Eigenlijk moet je dus naar het RDW om alles opnieuw te laten keuren en registreren!
marcus555 schreef:en ik rij met een 5.8kg vliegwiel en een exedy stage 1 single plate,dus geen habidabi kwalitijd
Net of bekende merken niet kapot kunnen gaan!!
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

marcus555
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:22

Re: Scattershield

Bericht door marcus555 »

Regels regels als er 1 land is ter wereld die veel regels heeft dan is het nederland pfff.

Ik sla drachten over,en doe walibi summer,201m daar kom je zoiezo niet over die 11,99 grens heen,eerder 7,65 sec ,warom dat nu weer is weet ik ook niet was ook na streetpower ineens van belang en op kaart gezet,,en super sunday op zandvoort want daar heb je iets minder grip,moet de 12.00 goed te doen zijn,qwalificatie doe ik rustig aan en finale full pull,dan zie ik volgend jaar wel of ik SM ga rijden of hellemaal niet meer,kijken hoe de rest er over denkt,en eventueele sponsors,en hoe de gesprekken met 402 gaan aflopen.

Gebruikersavatar
Gerard Roelofsen
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 okt 2011 20:32
Locatie: Borculo

Re: Scattershield

Bericht door Gerard Roelofsen »

Heb 402 al ingelicht , wees gerust.
Whatever you can do, or dream you can, BEGIN IT!
Boldness has Genius, Power and Magic in it.
"Goethe"

People that believe in heaven, Don't want to die to get there!
"Steve Jobs"

bundie
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 feb 2012 11:05

Re: Scattershield

Bericht door bundie »

Marcus,

Dat filmpie wat ik plaatste was gewoon puur om te laten zien wat er gebeurt als het gebeurd.
Daarbij maakt het aantal PK's niet uit.

of 5kg nu klapt bij 1000pk en 6000rpm of bij 500pk en 6000rpm.

in allebeide gevallen wordt er dus 5kg weggeslingerd door 6krpm.

Klaar,
Horsepower sells cars.....Torqeu wins races

marcus555
Junior
Berichten: 73
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:22

Re: Scattershield

Bericht door marcus555 »

Ja dat snap ik,maar die 11.99 sec snap ik niet,want je hebt auto,s die dan over de 200km/h rijden maar ook onder de 180km/h en hoeveel toeren je draait en vermogen je hebt scheelt per auto,en het vliegwiel bij een subaru zit ongeveer tussen me hoodscoop en het begin van de vooruit,dus als ie knalt gaat ie dwars door me motorkap heen,hoe dik moet zo,n scatterschild zijn eigenlijk 2cm of nog meer en dan van rvs.

Airspeed
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 dec 2011 21:47

Re: Scattershield

Bericht door Airspeed »

Formeel geloof ik 1/4 inch, dat is dan heel precies 6,35mm. Beetje lastig te krijgen alleen exact 1/4 inch aangezien hier in europa meest alles metrich is...
Is 6,0mm staal ook goed Gerard? Met een laagje roest erop is het namelijk ook 6,35mm na een poosje :lol:

Gebruikersavatar
Jaap blom
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 337
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:49

Re: Scattershield

Bericht door Jaap blom »

Indien je 11,99 sec kunt rijden op de 1/4 mile moet je ivm de zware belasting op de auto veligheidsmaatregelen nemen. PUNT UIT!!!!! Het is een keer klaar. Er is jou meerdere malen vriendelijk uitgelegd dat je vanaf die 11,99 sec aan bepaalde eisen dient te voldoen. Ik zal het nog een maal verduidelijken,want de door ons gehanteerde eisen zijn in de USA, Engeland, Zweden, Duitsland etc gelukkig allemaal het zelfde. Dat is niet voor niets. Dragracen is al jaren de veiligste vorm van motorsport, dat betekent dat door de goede veiligheids eisen aan de rijders, voertuigen en de baan het aantal ongelukken het allerlaagst is.
Een heel duidelijk voorbeeld uit de NHRA Top-Fuel: Alle motoren moeten daar bijvoorbeeld zijn uitgerust met een pantserplaat boven de bougies. De reden: Een aantal jaar geleden is er op een evenement een toeschouwer dodelijk getroffen door een bougie die uit een geplofte motor vandaan geschoten was, deze toeschouwer zat gewoon op de tribune. Omdat de NHRA uit ervaring weet waar het grootste risico zit heeft men met alle jaren ervaring een uitstekend reglement gemaakt, van street tot Top Fuel. Dit regelement wordt regelmatig geupdate dankzij oplettende organisatie, en deelnemers.En dus hanteren wij dit reglement dat dan ook zorgt voor de verzekering voor de organisatie en uiteindelijk voor de vergunning waar wij allemaal veel plezier aan beleven. Het gaat er niet om welke auto hoeveel toeren maakt en hoe zwaar zijn vliegwiel is, vanaf 11,99 dien je veligheidsmaatregelen te nemen om dat er een veel grotere kans is dat er wat kapot gaat, en er daardoor schade aan anderen dan de bestuurder zou kunnen ontstaan. En hoe de schade aan jouw auto zou uitkomen weet je pas als het een keer goed fout gaat, het zal niet de eerste keer zijn dat het anders afloopt dan van te voren uitgedacht. Wij hebben al een keer brokstukken van een versnellingsbak onder de frietkraam terug gevonden........
die op 150 meter van de baan af stond. Ikzelf ben al betrokken bij de organisatie sinds de 90 er jaren en heb in al die jaren een hoop geleerd, qua veiligheid, qua voertuigen en ook over mensenkennis heb ik bijgeleerd. Wij weten niet alles, zijn ook gewoon mensen, maar over veiligheids eisen wordt ook na bv een waarschuwing niet gedicussieerd. Heeft geen zin, de uitleg is nu al vaker gegeven, elke sport heeft zijn regels, en die worden gewoon toegepast.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
DHRA Timing Crew
DHRA Timing Crew
Berichten: 750
Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Scattershield

Bericht door Corsa_GSi »

marcus555 schreef:Ja dat snap ik,maar die 11.99 sec snap ik niet,want je hebt auto,s die dan over de 200km/h rijden maar ook onder de 180km/h en hoeveel toeren je draait en vermogen je hebt scheelt per auto,en het vliegwiel bij een subaru zit ongeveer tussen me hoodscoop en het begin van de vooruit,dus als ie knalt gaat ie dwars door me motorkap heen,hoe dik moet zo,n scatterschild zijn eigenlijk 2cm of nog meer en dan van rvs.
Jongen ik mag hopen dat als die een keer bij je klapt, dat er niemand behalve jezelf geraakt wordt.
En geloof me die stukken metaal splijten je helemaal open. :twisted:
De chirurg zal heel blij met je zijn, jij minder blij met hem en de rekening die je van hem en voor je nieuwe auto / motor moet betalen. :twisted:

En dat alles omdat je niet een stukje 6mm dik staal van 350 euro wilt plaatsen rond je vliegwiel / versnellingsbak. :hand

Misschien snap je het nu als we het op deze manier schrijven, want met normale redeneringen wil je het niet echt begrijpen.
:smiling
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Plaats reactie