Ik bedoel dat ik jouw opmerking dat het inlaattraject beter niet te glad moet zijn best snappen, maar alleen als het om carburatie gevoedde motoren gaat. Dan helpt een iets ruwe oppervlakte namelijk om het lucht-brandstof mengsel in suspentie te brengen/houden.
Dan zijn dus de 'wet-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal van belang.
Bij injectie (meestal vlak voor de inlaatklep, wat iets ander is als directe injectie, maar voor dit voorbeeld maakt dat niet uit), heb je alleen de droge lucht die door het (grootste deel van het) inlaatkanaal stroomt.
Op dat moment zijn de 'dry-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal het belangrijkst. There is a difference...
Bij dry-flow is het best stromende kanaal in de regel het kanaal met de gladde oppervlakte, want minste turbulentie.
Bij wet-flow kun je idd beter de oppervlakte ietsjes ruwer houden.
Dus bij carburateur motoren heb je gelijk, maar bij injectie motoren dus niet imo. Vandaar mijn vraag of de vele Ducs die allemaal getuned worden alle carburatie motoren zijn (dacht ik wel, want alleen de jongste fietsen hebben injectie tegenwoordig).
Vandaar dus
