De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!!!1

Een discussie hoekje over de verschillende voertuigen en mogelijkheden
Gebruikersavatar
Jaap blom
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 337
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:49

De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!!!1

Bericht door Jaap blom »

Om nog maar eens te laten zien wat een rolkooi voor jou betekenen kan deze voorbeelden. De auto is aan het eind geslipt over de olie van zijn bak en vier keer over de kop gevlogen. de auto is een super street car en kan 10,5 sec rijden op de 1/4 mile.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rijder had aleen een paar blauwe plekken, en een dure wederopbouw

Ducati Olanda Club
Junior
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Ducati Olanda Club »

lang leve de rolkooi

Maar waarom wordt de grens bij 11,99 gelegd? heeft dat te maken met de bijkomende eindsnelheden die het gevaar groter maken?

Gebruikersavatar
Marcel Gouma
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 955
Lid geworden op: 15 sep 2011 12:27
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Marcel Gouma »

quote uit het reglement:


4.5 Rolbar en rolkooi
Een 6-punt rolbar is verplicht in alle voertuigen die sneller rijden dan 11.99 sec op de ¼
mijl. Tekeningen, maatgeving en materiaal specificaties van een dergelijke rolbar zijn
aan te vragen bij DHRA tech inspection.
Cabriolet modellen hebben al een 6 punts rolbar nodig vanaf 13,99 sec. op de ¼ mijl.
Cabriolets zijn verplicht met de kap dicht te rijden. Tevens is een Arm Restraints
verplicht.
De rolkooi is verplicht vanaf 10,99 sec. op de ¼ mijl of wanneer een snelheid bereikt
wordt die hoger is dan 226 km/uur. Wanneer de standaard vloer, schutbord en
carrosserie van de auto vanaf het schutbord in takt is en de auto tussen 10,99 en 10,00
sec. rijdt dan kan men volstaan met een 6 punts rolbar ipv een 6 punts rolkooi. Ontwerp
tekeningen, materiaal specificaties en maatgeving zijn te verkrijgen bij DHRA tech
inspection.


Ik vind dit inderdaad een mooi voorbeeld jaap.
Zo kan er bij elk klein ding al grote gevolgen zijn..

Zonde van die wagen..
Die heb een behoorlijke klappert gemaakt.
http://www.corsa-novatuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Webmaster DHRA

Gebruikersavatar
BMWturbotim
Senior
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 jan 2012 17:12
Locatie: Deventer

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door BMWturbotim »

Die bmw ken ik , is van een duitser toch ?

en ja nu denk ik eraan om zelfs nu al te beginnen met mijn rolkooi !!! je moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn zonderkooi........

maarja bij snelle auto's doe je dit toch bijna automatisch...... is het niet voor op de strip dan wel voor op de straat.....

Ducati Olanda Club
Junior
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Ducati Olanda Club »

zorgt toch ook voor extra stevigheid in je chassis? of heeft dat weinig invloed op je run met dragracen?

Gebruikersavatar
Gerard Roelofsen
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 okt 2011 20:32
Locatie: Borculo

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Gerard Roelofsen »

De beste man is er gelukkig zonder al te veel kleer scheuren vanaf gekomen.

Een rede is idd dat de hogere eindsnelheden zorgen voor meer risico. Er kan iets breken of gaan lekken wat het risico op slip en rollen van de auto met deze hogere snelheden doet vergroten.
Whatever you can do, or dream you can, BEGIN IT!
Boldness has Genius, Power and Magic in it.
"Goethe"

People that believe in heaven, Don't want to die to get there!
"Steve Jobs"

Gebruikersavatar
Jaap blom
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 337
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:49

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Jaap blom »

De auto was van Michael Maderer, kampioen superstreet cars 2011. Een rolkooi zorgt inderdaad voor meer stabiliteit en stijfheit. Ik heb ooit een advies gedaan aan een rijder om eerst eens een complete kooi te monteren ipv de motor aan te passen. Na de inbouw van een gelaste rolkooi reed de auto 0,4 sec sneller over de 1/4 mile nadat ze ook de achteras goed hadden afgesteld en de auto mooi rechtuit ging. Heb ook eens een auto bezichtigd waar ze de kooi uitgehaald hadden, die wagen stond gelijk zo krom als een h**retoeter.

Gebruikersavatar
Porsche Power
Normal
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 dec 2011 20:42
Locatie: Fryslan

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Porsche Power »

dit is dan nog niet zo lang geleden gebeurt zeker heb hem deze zomer nog een paar keer gezien ook nog op jade airpoort en ook nog een keer in drachten bij explosion dacht ik.

Gebruikersavatar
Jaap blom
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 337
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:49

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door Jaap blom »

vorig weekeind was deze crash

bezerk
Junior
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 aug 2012 21:32

Re: De werkelijke waarde van een rolkooi bij een 10.50 auto!

Bericht door bezerk »

BMWturbotim schreef:
maarja bij snelle auto's doe je dit toch bijna automatisch...... is het niet voor op de strip dan wel voor op de straat.....

sorry, maar ik kan het niet met je eens zijn.
somige mensen houden ook van functionaliteit, ik heb ook wel eens tegen de 300km/u gereden met een auto die dat kon, en die kwam vanaf de fabriek niet met rolkooi.
ook is een rolkooi niet in alle modellen even practisch, en als je een sleeper hebt, dan staat de rolkooi wel heel erg zielig.

maar ik snap dat je om veiligheids redenen liever zoeits hebt, gelukkig rijd ik ook dagelijks in de auto en moet er niet aan denken om de kinderen door de beugels heen te hijsen.
slow old pickup truck

Plaats reactie