Er is een discussie opgang gekomen over grip op verschillende soorten banen met verschillende soorten banden.
Om het topic waarin de discussie ontstaan is een beetje schoon te houden start ik hier een nieuw topic om de discussie voort te zetten.
Graag hoor/lees ik van jullie de ervaringen betreft grip op de verschillende banen met de banden waarmee je zelf rijdt.
Voorbeeldje:
Locatie: Drachten
Datum: zomer 2008
Temperatuur: 20 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: goede grip
60ft tijd: 1,85 seconden
Grip op verschillende soorten asfalt
- freek corsa
- DHRA Timing Crew
- Berichten: 568
- Lid geworden op: 16 nov 2011 21:32
- Locatie: Friesoythe
Grip op verschillende soorten asfalt
#111 Freek Teeuwen -> Opel Corsa A C20NE Turbo -> 700kg 277pk 417Nm -> 1/4 mile 11,87 sec.
- Marcel Gouma
- DHRA Technical Inspection
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 15 sep 2011 12:27
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
Ik denk dat de tijd die jij opgeeft 1 van de betere is op semi slicks..
Helemaal voor een fwd..
Tegenwoordig zijn de meeste 60ft tijden voor fwd rond de 1.9x (hoog) tot 2.1x
Op slicks kun je met een fwd een 1.7x draaien op drachten (seizoen 2011)
Op Assen hebben slicks geen effect eerder nadelig..
Daar reed ik 2.1xx
Net als op aalen en walibi..
Allemaal erg grof asfalt..
Allemaal 2.1xx en als snelste jawel een echt 1.9xx
Bitburg heeft daar en tegen wel weer grip
Ook al 1.7x gereden..
Helemaal voor een fwd..
Tegenwoordig zijn de meeste 60ft tijden voor fwd rond de 1.9x (hoog) tot 2.1x
Op slicks kun je met een fwd een 1.7x draaien op drachten (seizoen 2011)
Op Assen hebben slicks geen effect eerder nadelig..
Daar reed ik 2.1xx
Net als op aalen en walibi..
Allemaal erg grof asfalt..
Allemaal 2.1xx en als snelste jawel een echt 1.9xx
Bitburg heeft daar en tegen wel weer grip
Ook al 1.7x gereden..
- freek corsa
- DHRA Timing Crew
- Berichten: 568
- Lid geworden op: 16 nov 2011 21:32
- Locatie: Friesoythe
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
Die 1,85 seconden was echt niet normaal voor semi slicks, ik schrok er zelf ook van.
Ik dacht dat de stoel leuning af zou breken
Ik heb 1x gereden met M&H dragslicks, die versleten waren, daarmee had ik direct na de burnout ff goed grip, maar dat was snel afgelopen.
De tweede run had ik zelfs in de 5e versnelling nog wielspin, ik dacht eerst dat het aan de koppeling lag of dat de velgen draaiden in de banden.
Ik heb voor komend seizoen 8 en 9 J circuit slicks, deze kon ik voor erg weinig regelen, dus die ga ik proberen.
Hopelijk kan ik voor seizoen 2013 echte drag slicks kopen.
Ik dacht dat de stoel leuning af zou breken

Ik heb 1x gereden met M&H dragslicks, die versleten waren, daarmee had ik direct na de burnout ff goed grip, maar dat was snel afgelopen.
De tweede run had ik zelfs in de 5e versnelling nog wielspin, ik dacht eerst dat het aan de koppeling lag of dat de velgen draaiden in de banden.
Ik heb voor komend seizoen 8 en 9 J circuit slicks, deze kon ik voor erg weinig regelen, dus die ga ik proberen.
Hopelijk kan ik voor seizoen 2013 echte drag slicks kopen.
#111 Freek Teeuwen -> Opel Corsa A C20NE Turbo -> 700kg 277pk 417Nm -> 1/4 mile 11,87 sec.
- Shepherd moon
- Senior
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
- Locatie: Belgie Waasland
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
Locatie: Drachten
Datum: zomer 2011
Temperatuur: 15 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: weinig grip
60ft tijd: 2,33 seconden
Locatie: Circuit Zolder
Datum: 2010 - 2011
Temperatuur: 22 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: zeer veel grip
60ft tijd: onbekend, maar zeker echt enorme grip!!
Locatie: Bittburg
Datum: lente 2008
Temperatuur: 18 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: zeer goede grip
60ft tijd: 2,18 seconden
Locatie: Circuit Assen
Datum: lente 2011
Temperatuur: ? graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: slechte grip
60ft tijd: 2,4 seconden
@Freek Corsa
Drachten had vroeger idd betere grip, maar na die rubber te trekken is het er voor de semi-slicks alles behalve beter op geworden. Ik had daar vroeger toch ook veel betere grip op als nu
Datum: zomer 2011
Temperatuur: 15 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: weinig grip
60ft tijd: 2,33 seconden
Locatie: Circuit Zolder
Datum: 2010 - 2011
Temperatuur: 22 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: zeer veel grip
60ft tijd: onbekend, maar zeker echt enorme grip!!
Locatie: Bittburg
Datum: lente 2008
Temperatuur: 18 graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: zeer goede grip
60ft tijd: 2,18 seconden
Locatie: Circuit Assen
Datum: lente 2011
Temperatuur: ? graden Celsius
Weer omstandigheid: Droog
Banden: Toyo R888 semi slicks
Mening: slechte grip
60ft tijd: 2,4 seconden
@Freek Corsa
Drachten had vroeger idd betere grip, maar na die rubber te trekken is het er voor de semi-slicks alles behalve beter op geworden. Ik had daar vroeger toch ook veel betere grip op als nu

Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)
- Gerard Roelofsen
- DHRA Technical Inspection
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 17 okt 2011 20:32
- Locatie: Borculo
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
als we een vers rubber spoor trekken en vegen zal ook hierbij je tijd verbeteren.
Whatever you can do, or dream you can, BEGIN IT!
Boldness has Genius, Power and Magic in it.
"Goethe"
People that believe in heaven, Don't want to die to get there!
"Steve Jobs"
Boldness has Genius, Power and Magic in it.
"Goethe"
People that believe in heaven, Don't want to die to get there!
"Steve Jobs"
- Marcel Gouma
- DHRA Technical Inspection
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 15 sep 2011 12:27
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
ik wou zeggen we hebben ook nog niet echt super mooi weer gehad dat het rubber lekker zacht wordt..
want elke keer dat water en kou erop schiet never nooit niet op
want elke keer dat water en kou erop schiet never nooit niet op
- Shepherd moon
- Senior
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
- Locatie: Belgie Waasland
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
daar kan ik zeker in inkomen dat dit idd een nadelige invloed zal gehad hebben dit seizoen. 

Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)
- Corsa_GSi
- DHRA Timing Crew
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
Over het algemeen gezien reed ik eigenlijk overal wel bijna dezelfde tijden....
Ok 60FT wisselde wel vaak...
Ok 60FT wisselde wel vaak...
Speed provides the one genuinely modern pleasure!
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
Mijn ervaring is dat semi-slicks op een echte drag-race baan (Santa Pod, Drachten, Bitburg) met een laag rubber dus als toplaag, waardeloze grip hebben, maar met echte drag slicks waanzinnig goed.
Op een betonbaan hebben semi-slicks echter wel verbazendwekkend goede grip en is het verschil met drag-slicks vrij klein.
Misschien ook de bandenspanning vermelden? Bij drag-slicks maakte dat bij mij vrij veel verschil, bij semi's heel weinig en werd zelfs slechter onder de 1,8 bar bij mij...
Op een betonbaan hebben semi-slicks echter wel verbazendwekkend goede grip en is het verschil met drag-slicks vrij klein.
Misschien ook de bandenspanning vermelden? Bij drag-slicks maakte dat bij mij vrij veel verschil, bij semi's heel weinig en werd zelfs slechter onder de 1,8 bar bij mij...
- Marcel Gouma
- DHRA Technical Inspection
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 15 sep 2011 12:27
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Grip op verschillende soorten asfalt
slicks is erg afhankelijk van de buitentemp, asfalt temp en de grip..
Wanneer je grof asfalt hebt met geen rubber zoals walibi etc is een hogere bandenspanning op je slick veel beter..
Niet dat je 60ft tijden echt verbeteren maar wel je eindtijd.. Aangezien je snelheid omhoog gaat
Wanneer je grof asfalt hebt met geen rubber zoals walibi etc is een hogere bandenspanning op je slick veel beter..
Niet dat je 60ft tijden echt verbeteren maar wel je eindtijd.. Aangezien je snelheid omhoog gaat
