klopt kloptDucati Olanda Club schreef:maak je inlaattraject ook niet te glad, dan krijg je weer problemen omdat de lucht niet los wil laten van het gladde oppervlakBMWturbotim schreef:ohja inlaat iets getuned![]()
BMWturbotim - S14 turbo 745pk 760nm
- BMWturbotim
- Senior
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 jan 2012 17:12
- Locatie: Deventer
Re: BMWturbotim - S14 turbo
-
Ducati Olanda Club
- Junior
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11
Re: BMWturbotim - S14 turbo
ja, zal zeker wel, maar heb het van een motortuner die heel veel Ducati's tuned en die tunen er een stuk of 15 per week. ( nee, geen geintje, wordt erg veel gedaan bij ducati's)
Dus niet polijsten, alleen met fijn schurpapier afwerken.
Dus niet polijsten, alleen met fijn schurpapier afwerken.
- BMWturbotim
- Senior
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 jan 2012 17:12
- Locatie: Deventer
Re: BMWturbotim - S14 turbo
Ja zoals nu dus
is ook klaar 
Re: BMWturbotim - S14 turbo
Neem aan dat de betreffende Ducati's die getuned worden overwegend met carburateurs rijden?Ducati Olanda Club schreef:ja, zal zeker wel, maar heb het van een motortuner die heel veel Ducati's tuned en die tunen er een stuk of 15 per week. ( nee, geen geintje, wordt erg veel gedaan bij ducati's)
Dus niet polijsten, alleen met fijn schurpapier afwerken.
Dit vanwege wet flow vs dry-flow.
-
Ducati Olanda Club
- Junior
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11
Re: BMWturbotim - S14 turbo
?
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, carbs of injectie. In de motorwereld zijn er nog geen Direct ingespoten motoren.
en volgens mij is er in het inlaattraject niet heel veel verschil tussen carbs of injectie voor/in of na het gasklephuis.
Daarnaast rijden de superbikes met een injectie die midden boven de inlaatkelken is geplaats dus voor het gasklephuis.
Of snap ik je vraag/opmerking niet helemaal? ( if so, graag wat meer uitleg over wat jij bedoelt)
Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit, carbs of injectie. In de motorwereld zijn er nog geen Direct ingespoten motoren.
en volgens mij is er in het inlaattraject niet heel veel verschil tussen carbs of injectie voor/in of na het gasklephuis.
Daarnaast rijden de superbikes met een injectie die midden boven de inlaatkelken is geplaats dus voor het gasklephuis.
Of snap ik je vraag/opmerking niet helemaal? ( if so, graag wat meer uitleg over wat jij bedoelt)
Re: BMWturbotim - S14 turbo
Ik bedoel dat ik jouw opmerking dat het inlaattraject beter niet te glad moet zijn best snappen, maar alleen als het om carburatie gevoedde motoren gaat. Dan helpt een iets ruwe oppervlakte namelijk om het lucht-brandstof mengsel in suspentie te brengen/houden.
Dan zijn dus de 'wet-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal van belang.
Bij injectie (meestal vlak voor de inlaatklep, wat iets ander is als directe injectie, maar voor dit voorbeeld maakt dat niet uit), heb je alleen de droge lucht die door het (grootste deel van het) inlaatkanaal stroomt.
Op dat moment zijn de 'dry-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal het belangrijkst. There is a difference...
Bij dry-flow is het best stromende kanaal in de regel het kanaal met de gladde oppervlakte, want minste turbulentie.
Bij wet-flow kun je idd beter de oppervlakte ietsjes ruwer houden.
Dus bij carburateur motoren heb je gelijk, maar bij injectie motoren dus niet imo. Vandaar mijn vraag of de vele Ducs die allemaal getuned worden alle carburatie motoren zijn (dacht ik wel, want alleen de jongste fietsen hebben injectie tegenwoordig).
Vandaar dus
Dan zijn dus de 'wet-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal van belang.
Bij injectie (meestal vlak voor de inlaatklep, wat iets ander is als directe injectie, maar voor dit voorbeeld maakt dat niet uit), heb je alleen de droge lucht die door het (grootste deel van het) inlaatkanaal stroomt.
Op dat moment zijn de 'dry-flow' eigenschappen van het inlaatkanaal het belangrijkst. There is a difference...
Bij dry-flow is het best stromende kanaal in de regel het kanaal met de gladde oppervlakte, want minste turbulentie.
Bij wet-flow kun je idd beter de oppervlakte ietsjes ruwer houden.
Dus bij carburateur motoren heb je gelijk, maar bij injectie motoren dus niet imo. Vandaar mijn vraag of de vele Ducs die allemaal getuned worden alle carburatie motoren zijn (dacht ik wel, want alleen de jongste fietsen hebben injectie tegenwoordig).
Vandaar dus
-
Ducati Olanda Club
- Junior
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11
Re: BMWturbotim - S14 turbo
Ducati heeft al sinds 1987 goed werkende injectie motorfietsen en deze werken met een douchekop( of gewonere 6 gats injectoren die centraal boven de kelk van het inlaattraject staan en net zoals bij vele automotoren net voor de inlaatkleppen.) Dan zou ook een moderne ( vanaf 1987 in dit geval) en alle Ducati's vanaf 1999 het wet-air principe moeten gelden. ( vanaf 1999 zijn alle Ducati's met brandstofinjectie)
Wat ik altijd heb begrepen is dat snel bewegende lucht zich sowieso gedraagt als een vloeistof en een te glad oppervlak zal altijd een klevende lucht veroorzaken en zo de snelheid van de doorstromende lucht verlagen en zodoende je inlaattraject eigenlijk kleiner maken dan het werkelijk is.
De ruwte van het oppervlak is zo klein dat er geen grote turbulentie in je inlaattraject verschijnt maar wel net genoeg om de lucht geen gelegenheid te geven om te kleven.
Je zag het vroeger ook op spoilers van een F1 auto en in het schaatsen zijn ze sinds een paar jaar ook afgestapt van hele gladde pakken en hebben ze op plekken waar de lucht los zou moeten komen ( om te voorkomen dat het een negatief effect gaat veroorzaken ) ook ruwe plekken of ribbellige strookjes gemonteerd, je hebt het dan ook over droge lucht en lijkt me enigszins vergelijkbaar met het droge inlaattraject waar jij aan denkt.
Maar ik heb er niet voor gestudeerd, dus 100% zeker weten doe ik het niet.
Wat ik altijd heb begrepen is dat snel bewegende lucht zich sowieso gedraagt als een vloeistof en een te glad oppervlak zal altijd een klevende lucht veroorzaken en zo de snelheid van de doorstromende lucht verlagen en zodoende je inlaattraject eigenlijk kleiner maken dan het werkelijk is.
De ruwte van het oppervlak is zo klein dat er geen grote turbulentie in je inlaattraject verschijnt maar wel net genoeg om de lucht geen gelegenheid te geven om te kleven.
Je zag het vroeger ook op spoilers van een F1 auto en in het schaatsen zijn ze sinds een paar jaar ook afgestapt van hele gladde pakken en hebben ze op plekken waar de lucht los zou moeten komen ( om te voorkomen dat het een negatief effect gaat veroorzaken ) ook ruwe plekken of ribbellige strookjes gemonteerd, je hebt het dan ook over droge lucht en lijkt me enigszins vergelijkbaar met het droge inlaattraject waar jij aan denkt.
Maar ik heb er niet voor gestudeerd, dus 100% zeker weten doe ik het niet.
-
Ducati Olanda Club
- Junior
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 27 jan 2012 10:11
Re: BMWturbotim - S14 turbo
kleine aanvulling ( editten kan verwarrend zijn)
Als je lucht pas in je cilinder los hoeft te laten zou het misschien ook geen probleem geven, maar de met fijn schuurpapier afgewerkte inlaten zullen zulke kleine wervelingen langs het oppervlak veroorzaken dat het geen nadelige invloed op de luchtstroom zal hebben dat vertraagd. verder is enige werveling die in de lucht plaatsvind ook altijd goed voor het mengen in de cilinder.
Als je lucht pas in je cilinder los hoeft te laten zou het misschien ook geen probleem geven, maar de met fijn schuurpapier afgewerkte inlaten zullen zulke kleine wervelingen langs het oppervlak veroorzaken dat het geen nadelige invloed op de luchtstroom zal hebben dat vertraagd. verder is enige werveling die in de lucht plaatsvind ook altijd goed voor het mengen in de cilinder.
- tonkawasuki
- Junior
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 25 jan 2012 21:57
- Locatie: spijkenisse
- Contacteer:
Re: BMWturbotim - S14 turbo
weer wat geleerd!!! 
The most dangerous part of the motorcycle is the nut that connects the handelbars to the seat
- BMWturbotim
- Senior
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 11 jan 2012 17:12
- Locatie: Deventer
Re: BMWturbotim - S14 turbo
Zo weer paar kilo updatjes
heb de rechterkant van de auto nu helemaal leeg gehaald , dempings matten eruit gehaald ging mooi snel met een vlam opwarmen
weer 8kg eruit , morgen de linkerkant
, en shiftlight links in de A style gemonteerd , lauch schakelaar op koppelings pedaal gemaakt eens kijken wat die doet vrijdag @ drachten
ohja en mijn kortere diff werkt SUPER pfff nu kan ik tenminste in Prise-direct de streep over ipv in de 3
zal hopelijk ook schelen
eerste laag wit

heb de rechterkant van de auto nu helemaal leeg gehaald , dempings matten eruit gehaald ging mooi snel met een vlam opwarmen
eerste laag wit


