Pagina 1 van 1

Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 21 jul 2012 06:40
door GofastBuick
Uit de oude doos 2009.
Ik had geen dragbanden meer alleen me normale straatbanden, maar wilde toch graag rijden.
Besloot toen om toch te gaan rijden, en dat leverde interresante runs op want ik kon nu goed het verschil testen tegen collega rijders die op dragslicks rijden (en waar ik al eerder tegen gereden heb) en ook tegen een andere rijders die ook normale straatbanden gebruiken.

Die man in die rode ZR1 Corvette was echt ziek, die kwam ze beklag nog doen tegen mij (hij had de run verloren), dat ik maar eens mee moest naar Duitsland dan zou hij wel laten zien wie de snelste wagen had want zijn wagen kon 320kmpu!! 320kmpu? zei ik, nou dat doet ie niet hier! :lol:

[youtube][/youtube]

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 31 jul 2012 10:21
door russelheimer
op het open circuit asfalt zijn straatbanden met zachte compound. nog niet zo slecht.

aan drag slicks heb je pas wat aan op een baan als drachten is het niet?

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 31 jul 2012 19:11
door GofastBuick
Ik heb veel met dragradials gereden, en die werken op iedere ondergrond prima.
Slicks zijn in principe nog veel beter, alleen op Zandvoort of op Sint Truiden slijten ze erg hard door de veel te ruwe ongelijke ondergrond.

Voor de beste tractie heb je slicks nodig.

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 31 jul 2012 21:05
door freek corsa
Ik ben van mening dat het niet alleen aan de banden ligt.

Het grote verschil zit hem in welke wielen aangedreven worden en hoe de wielen aan de auto vast zitten.

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 01 aug 2012 08:47
door Corsa_GSi
Ik zeg baan- en weersconditie doen ook een boel uitmaken!

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 01 aug 2012 08:58
door freek corsa
Dat is zeker zo.

Maar als je de auto kunt aanpassen op de baan en weersomstandigheden, dan ben je goed bezig ;)

Re: Straatbanden versus dragbanden test

Geplaatst: 01 aug 2012 09:48
door Jaap blom
Freek slaat de spijker op z'n kop. Elke wagen heeft de wielophanging op een fabrieksbepaalde manier gemonteerd. Die montage is niet altijd optimaal voor dragracing. Hier is dan ook door modificaties een grote winst te behalen. Als je dan ook nog de afstel gegevens per baan uitmeet en noteert incl de bandenspanning, de banden en wegdektemperatuur. Samen met de luchtvochtigheid en de omgevings temperatuur maak je dan een database zodat je met de nodige ervaring jouw wagen qua ophanging goed aan de trackomstandigheden kunt aanpassen.