Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me
Geplaatst: 24 dec 2011 14:14
Hallo,
Ik zal hier ook eens m'n project opnieuw plaatsen.
Dit is een honda civic met een Atmosferisch D15 basisblokje.
Ik heb reeds 2 vorige blokken in m'n portefolio staan.
De ene heb ik gewoon op pensioen gestuurd, de andere heb ik op KOE2008 door een gebroken schakelvork en daaruit ontstane misshift volledig opgeblazen.
Dan ben ik in 2010 begonnen met de opbouw van een geoptimaliseerde kopie van dat blok.
Dit was nodig om verder upgrades in het blok toe te laten zoals nokkenas etc...
Het zal een overzicht zijn van bestaande posts in andere fora.
eerst en vooral een spec overzicht:
overzicht update 15/02/2011
overzicht motor anno 2008:
Wordt de basis voor blokje anno 2010 2011
- D15B2 blok 1496cc
- PM IG zuigers CR 12,5 (D13B2) aangepast
- Z6 cilinderkop stock porting
- OMI performance kleppen (2011)
- OMI performance klepveren (2011)
- OMI performance titianium retainers (2011)
- D16Y8 koppakking
- Bisimoto Level 3 nokkenas (2011)
- 4-2-1 spruitstuk op maat en 54mm lijn (RVS)
- Skunk 2 pro series intake manifold (2011)
- B16 60mm gasklep conisch uitgedraaid
- Hondata IM pakking
- P28 ECU ECtune (intern omschakelbaar naar Hondata S300)
- lagering krukas en drijfstangen op maat
- ARP rodbolts
- CIA gettho style isolated
- home made breather kit
- Mishimoto half size radiator
- Mishimoto Fan 14inch
- NGK bougiekabels
- Aerospeed nokkenastandwiel
transmissie:
- fidanza 4.3 clutch 6 puck ceramisch, sprung
- fidanza vliegwiel
- S20 D16Z6 aangepaste versnellingsbak (mfactory 3-5) FD 4,437 (2011)
- carbonized synchro's (2011)
onderstel anno 2008:
+ update 2011
- VTI swaybars voor en achter
- Koni Geel rondom
- H&R veren
- Rota slipstream 15inch black
- Khumo ESCTA KU31 en toyo R888
- ferrodo 777 blokken vooraan
- Brembo maxx schijven OEM replacement
- prothane bushings master kit (2011)
Ikzelf heb de volledige bouw en samenstelling uitgevoerd.
Dit geeft nu 166,7pk en 154nm op de RICA Dyno, gemapt door Gaskleppie aka Frank Koppen op het ECtune systeem.
Er zijn nog aanpassingen nodig zoals het vergroten van de uitlaatlijn, want deze is een bottleneck in het systeem geworden, vervolgens daarop een remapping met de hondata S300 zodat ik weer toegang heb met de laptop om eigen kleine aanpassingen uit te kunnen voeren.
Later zou de cilinderkop ook nog gepoort worden om nog optimaler met de huidige nokkenas te kunnen werken.
foto's van de werkzaamheden van m'n laatste blokje.
Ik zal hier ook eens m'n project opnieuw plaatsen.
Dit is een honda civic met een Atmosferisch D15 basisblokje.
Ik heb reeds 2 vorige blokken in m'n portefolio staan.
De ene heb ik gewoon op pensioen gestuurd, de andere heb ik op KOE2008 door een gebroken schakelvork en daaruit ontstane misshift volledig opgeblazen.
Dan ben ik in 2010 begonnen met de opbouw van een geoptimaliseerde kopie van dat blok.
Dit was nodig om verder upgrades in het blok toe te laten zoals nokkenas etc...
Het zal een overzicht zijn van bestaande posts in andere fora.
eerst en vooral een spec overzicht:
overzicht update 15/02/2011
overzicht motor anno 2008:
Wordt de basis voor blokje anno 2010 2011
- D15B2 blok 1496cc
- PM IG zuigers CR 12,5 (D13B2) aangepast
- Z6 cilinderkop stock porting
- OMI performance kleppen (2011)
- OMI performance klepveren (2011)
- OMI performance titianium retainers (2011)
- D16Y8 koppakking
- Bisimoto Level 3 nokkenas (2011)
- 4-2-1 spruitstuk op maat en 54mm lijn (RVS)
- Skunk 2 pro series intake manifold (2011)
- B16 60mm gasklep conisch uitgedraaid
- Hondata IM pakking
- P28 ECU ECtune (intern omschakelbaar naar Hondata S300)
- lagering krukas en drijfstangen op maat
- ARP rodbolts
- CIA gettho style isolated
- home made breather kit
- Mishimoto half size radiator
- Mishimoto Fan 14inch
- NGK bougiekabels
- Aerospeed nokkenastandwiel
transmissie:
- fidanza 4.3 clutch 6 puck ceramisch, sprung
- fidanza vliegwiel
- S20 D16Z6 aangepaste versnellingsbak (mfactory 3-5) FD 4,437 (2011)
- carbonized synchro's (2011)
onderstel anno 2008:
+ update 2011
- VTI swaybars voor en achter
- Koni Geel rondom
- H&R veren
- Rota slipstream 15inch black
- Khumo ESCTA KU31 en toyo R888
- ferrodo 777 blokken vooraan
- Brembo maxx schijven OEM replacement
- prothane bushings master kit (2011)
Ikzelf heb de volledige bouw en samenstelling uitgevoerd.
Dit geeft nu 166,7pk en 154nm op de RICA Dyno, gemapt door Gaskleppie aka Frank Koppen op het ECtune systeem.
Er zijn nog aanpassingen nodig zoals het vergroten van de uitlaatlijn, want deze is een bottleneck in het systeem geworden, vervolgens daarop een remapping met de hondata S300 zodat ik weer toegang heb met de laptop om eigen kleine aanpassingen uit te kunnen voeren.
Later zou de cilinderkop ook nog gepoort worden om nog optimaler met de huidige nokkenas te kunnen werken.
foto's van de werkzaamheden van m'n laatste blokje.