Pffff je moet er niet aan denken allemaal pff al die euro's die er in de lucht vliegen ! , btw elke x zitten ze aan de achterkant van de auto ? killswitch ?
Re: spektakel!
Geplaatst: 27 jan 2012 07:20
door Marcel Gouma
Ja klopt.
De killswitch wordt eerst omgezet..
Hier is wel veel van te leren
Re: spektakel!
Geplaatst: 27 jan 2012 09:00
door freek corsa
Ik heb geen ervaring met achterwiel aangedreven dragracen......, maar in veel gevallen denk ik,
als je een koppeling pedaal zou hebben en gebruiken, pakt de achterkant dan niet sneller grip na een schuif parij?
Volgens mij zijn dit allemaal automaten zonder koppeling.
Er worden wel heel veel dollars tegen de muur gegooid
Re: spektakel!
Geplaatst: 27 jan 2012 11:29
door Corsa_GSi
ZO houdt je wel de economie draaiend.....
Re: spektakel!
Geplaatst: 27 jan 2012 13:50
door lachgasvullen.nl
Marcel Gouma schreef:Ja klopt.
De killswitch wordt eerst omgezet..
Hier is wel veel van te leren
dat was ook de hoofd reden dat ik hem gepost heb, maken we d'r een quiz van?
idd de hoofdschakelaar voor de akku zit achterop hier mee schakel je de ontsteking en de brandstof pomp uit, ook de solenoids van het lachgas zullen dicht gaan (als ze dat nog niet zijn)
Re: spektakel!
Geplaatst: 07 feb 2012 18:59
door Shepherd moon
ik zie hier al verschillende vraagtekens eigenlijk, er zijn verschillende airborns, waarom geen wheeliebar?
Die mens in de wagen vanaf 2 min die in de cockpit werd gefilmd vond ik wel geweldig wat die tijdens het schuiven nog allemaal aan het proberen was. Ruitje opendoen of kraan dichtdraaien of zo? Want die reflex was wel snel en vrij koelbloedig vond ik...
comment op 11:23, hier presenteer ik mijzelf dus, aangename kennismaking
Maar er zijn toch ook een paar lelijke crashes bij ook waarvan ik vrees dat de afloop niet zo leuk meer is
Re: spektakel!
Geplaatst: 07 feb 2012 21:43
door Jaap blom
Niet alle achterwielaandrijvers rijden met een automaat. Veel ex pro-stock wagens hebben een koppeling en een jericho bak, pro mods rijden met een koppeling en een lenco. funnycars hebben ook een koppeling, top- fuel ook.De achteras is een starre as en deze wagens hebben ook allemaal een spooled differentieel, waardoor er eigenlijk een 80% verbinding is tussen beide achterwielen, ipv de 25% platen sper die wij allemaal kennen. Deze constructie is bepalend voor de reactie van de wagen op gripverlies. Als je een tyre shake of een grip probleem krijgt gaat de wagen naar de kant waar nog de meeste grip is, die grip gaat niet weg als je de koppeling intrapt, en de grip verliezende kant krijgt ook geen grip terug als je de koppeling weer laat komen, vaak is de tyre shake zo heftig dat de rijder door elkaargeschud wordt tot aan blauwe plekken op de gordelpunten aan toe en daardoor al reactie tijd verliest. Een aantal "airbornes" rijden met een wheelybar, die moet je echter wel goed afstellen, en dat is nu juist de kunst. De profs zie je met witte verf de wheelybar wieltjes insmeren tijdens qualifying, zodat de druk kan worden bepaald die nodig is om de wagen net geen wheely te laten maken, de verplaatsing van gewicht naar achteren is goed voor meer grip, maar teveel geefteen risico op slechte rechtuit stabiliteit. Veel chassis worden uitgelijnd op de vooras als ie 60 cm omhoog staat met 80 kilo in de bestuurdersstoel. zo weet je dat de wagen bestuurbaar blijft en je wielen niet scheef onder de wagen staan bij het starten.
Re: spektakel!
Geplaatst: 07 feb 2012 22:12
door BMWturbotim
Hmm intresant :D
Re: spektakel!
Geplaatst: 07 feb 2012 22:30
door lachgasvullen.nl
reaktie tijd verlies (dus voor "the green light") door tire shake? leg dat eens uit Jaap.
Enne alleen blauwe plekken? Tireshake kan zelfs zo heftig voorkomen dat het dodelijk kan zijn: RIP Eric Medlen