Wat is Dragracing

Dragracing

 


De Basis

 


Een dragrace is een acceleratie wedstrijd vanuit een staande start tussen twee voertuigen over een bepaalde afstand. De geaccepteerde standaard voor de afstand is een kwart mijl (402m) of een achtste mijl (201m). Een dragrace evenement is een serie van zulke twee- voertuig, toernooi achtige eliminaties. De verliezende bestuurder is geelimineerd terwijl de winnende bestuurder doorgaat totdat er nog maar één bestuurder over is.
Deze wedstrijden worden gestart door een electronisch apparaat dat ookwel een kerstboom wordt genoemd omdat het bestaat uit meerdere kleuren lampen.

Aan iedere kant van de kerstboom zitten 7 lampen: 2 kleine witte lampen boven op, gevolgd door drie gele, één groene en één rode lamp. Twee lichtbundels die zich bij de startlijn bevinden komen van twee fotocellen aan de zijkant van de baan. Deze fofocellen zijn verbonden met de kerstboom en de start computer. Wanneer de voorbanden de eerste lichtbundel verbreken gaat de pre-stage lamp op de kerstboom aan. Dit geeft aan dat het voertuig zich zeven inches voor de start lijn bevindt. Wanneer het voertuig nu doorrolt en de tweede lichtbundel verbreekt staan de banden exact op de startlijn en gaat de stage lamp branden op de kerstboom. Dit geeft aan dat de racer en het voertuig klaar zijn om te racen. Wanneer de stage lamp voor beide voertuigen brandt zal de starter manueel de kerstboom in werking zetten. Iedere rijder concentreert zich nu op de gele lampen aan zijn zijde van de kerstboom.

 

Afhankelijk van het type race, zullen alle drie de gele lampen tegelijkertijd aangaan gevolgd vier-tienden van een seconde later door de groene lamp. Deze wijze van starten heet “Heads-up” en de vier-tienden tussen de gele en groene lamp geeft aan dat we te maken hebben met een pro-boom. De andere manier is dat iedere gele lamp eerst opzich brandt en wanneer de derde gele lamp aan is geweest gaat de groene pas branden (geel, geel, geel, groen). De tijd die zit tussen iedere gele lamp en tussen de laatste gele lamp en de groene is vijf-tienden van een seconde. Deze wijze van starten wordt gebruikt bij het “bracket” race type en de vijf -tienden tussen de lampen geeft aan dat we hier temaken hebben met een sportsman boom. Er worden nu separaat vier grootheden gemeten te weten: reactie tijd, 60-voet tijd, de duur van de totale run en de eind snelheid. Wanneer het voertuig de start verlaat wordt er een klok in werking gezet. De tijd die de racer er over doet om na het vallen van het groene licht weg te rijden wordt gemeten en heet reactie tijd. Deze wordt vastgelegd door het maken van de derde licht bundel ook wel stage beam genoemd. Op precies 60 voet na de startlijn wordt de verlopen tijd gemeten, deze tijd noemen we de “60 voet tijd”. Zodra het voertuig nu de finishlijn overgaat wordt de totale verlopen tijd gemeten. Deze noemen we de elapsed time of kortweg “ET” (zie termen). De snelheid waarmee een voertuig over de finishlijn gaat wordt gemeten met een snelheidslus van 66 voet (m). Iedere baan wordt apart getimed.

Degene die als eerste door de finish gaat heft gewonnen, tenzij een racer sneller is dan zijn/haar dial-in of index zoals bij sommige klassen van toepassing is waaronder de “Street Legal” klassen. Een racer kan ook worden gediskwalificeerd door b.v. : te vroeg uit de start positie weg te rijden, over de middenlijn of zijlijn van de baan te gaan, een fotocel te raken of niet door een post-run technische inspectie te komen.


E.T. Racing Uitgelegd

Wat is een Drag Race?
Wat is E.T. Racing?
Wat is “Break Out” and/of “Red Light”?

Wat is een Drag Race?
In algemene termen is een dragrace een acceleratie wedstrijd vanuit staande start tussen twee voertuigen over een vaste geregistreerde afstand. De geaccepteerde afstand voor een dragrace is een ¼ mijl of een 1/8 mijl. Deze wedtsrijden worden gestart door een electronisch apparaat genaamd een “kerstboom”. Zodra de startlijn wordt overschreden zal ieder voertuig een timer starten die gestopt wordt zodra datzelfde voertuig over de finishlijn gaat. De gekloktte tijd van start naar finish heet E.T. (elapsed time), die gebruikt wordt om de prestatie te meten en eventueel de handicap te bepalen tijdens de wedtsrijd. Wanneer het voertuig de startlijn nadert zal het de eerste lichtstraal verbreken. Dit laat de “pre-stage” lamp op de kerstboom branden. Langzaam laat de rijder het voertuig naar voren rollen totdat de tweede lichtstraal wordt onderbroken. Dit laat de “stage” lamp branden op de kerstboom.

Wanneer het voertuig de startlijn nadert zal het de eerste lichtstraal verbreken. Dit laat de “pre-stage” lamp op de kerstboom branden. Langzaam laat de rijder het voertuig naar voren rollen totdat de tweede lichtstraal wordt onderbroken. Dit laat de “stage” lamp branden op de kerstboom.

Wat is E.T. Racing?
Veruit de meest populaire vorm van dragracen is competitie leveren met een handicap beter bekend als “E.T Bracket racing”. Bij deze race wijze kunnen twee voertuigen met een verschillende prestatie toch op een gelijkwaardige basis competitie leveren. De verwachtte tijden van ieder voertuig worden vergeleken, het langzame voertuig krijgt bij de start een voorsprong gelijk aan het verschil van de verwachtte tijden. Met dit systeem kan bijna ieder soort voertuig tegen ieder ander voertuig rijden en kan de competitie toch eerlijk zijn. Het komt hierbij aan op rijvaardigheid en voertuigbeheersing. Een Voorbeeld: Auto A heeft de volgende tijden gereden: een 17.78, 17.74, en 17.76 seconden op de ¼ mijl, en de rijder denkt date een “dial-in” van 17.75 geschikt is. Tegelijkertijd, heeft auto B de volgende tijden laten registreren: 15.27, 15.22 en een 15.26 op dezelfde baan en kiest een “dial-in” van 15.25. Gevolg is dus dat auto A een voorsprong krijgt van 2.5-seconden op auto B wanneer de “kerstboom” voor iedere auto afteld naar de groene startlamp. In het geval dat beide auto’s op de gekozen dial-in over de finish gaan zal de rijder die snelst reageert op het start signaal de winnaar zijn. De reactie op het start signal heet “reactietijd”. Beide rijhelften van de baan worden apart geklokt, en de klok start pas als het voertuig beweegt. Dit kan ertoe lijden dat het lijkt dat een voertuig een bepaald voordeel heeft over een ander maar toch verliest. Dit maakt de reactie op het start signaal extreem belangrijk bij dragracen! Nadat beide voertuigen gestaged zijn wordt de kerstboom geactiveerd door de starter en de drie gele en de groene lamp gaan na elkaar aan. Rijders gebruiken de gele lampen om te anticiperen wanneer de groene zal gaan branden. Verlaat je de start te vroeg dan zal je een rode lamp krijgen en daarmee een valse start hebben gemaakt.

Nadat beide voertuigen gestaged zijn wordt de kerstboom geactiveerd door de starter en de drie gele en de groene lamp gaan na elkaar aan. Rijders gebruiken de gele lampen om te anticiperen wanneer de groene zal gaan branden. Verlaat je de start te vroeg dan zal je een rode lamp krijgen en daarmee een valse start hebben gemaakt.

Wat is “Break-Out” en/of “Red Light”?
Wanneer een rijder sneller is dan zij/haar geschatte dial-in spreekt men van een “break-out”. Een break-out kan diskwalifikatie betekenen. Wanneer beide rijders onder de dial-in rijden zal de rijder die er het minst onder zit de race winnen. Een andere vorm van diskwalifikatie is een valse start of rood licht. Dit gebeurt wanneer de rijder te vroeg van de startlijn wegrijdt nog voordat de groene lamp brand. In het geval een rijder een rood licht trekt en onder zij/haar dial-in rijdt gaat het rood licht boven de break-out.